Sander van Wijk en Franka Rolvink Couzy

MEDIATALENT NAAR BANKENLAND

Wat is inspirerender dan om het verschil te maken in je functie? En hoe stimulerend is het om dat bovendien te doen tijdens een grote transformatie van je organisatie? ABN AMRO maakt momenteel een verdere beweging naar een inrichting als sectorbank en heeft de ambitie om leidend te worden in sectorale service. In die enthousiasmerende geest vond het gesprek plaats met Sander van Wijk, Hoofd Sector Advisory, en Franka Rolvink Couzy, het kersverse Hoofd Sector Research.

De handen worden geschud in het hoofdgebouw van ABN AMRO, maar pal daartegenover lonkt Circl, het circulaire paviljoen van ABN AMRO. Daarom wordt besloten om over te steken en het interview te doen in wat wel de showcase voor duurzaamheid aan de Zuidas mag heten. Dat Circl er staat is typerend voor een bank die óók een oversteek heeft gemaakt: van veel praten naar meer doen. Want je kunt over duurzaamheid en innovatie allerlei vergaderingen en events beleggen, uiteindelijk is het een keer tijd voor actie, vindt Van Wijk. Dat ABN AMRO zo’n uniek gebouw neerzet op de Zuidas getuigt dan ook van visie, durf en doen. Die kwaliteiten houden Van Wijk, die inmiddels achttien jaar werkzaam is voor ABN AMRO, nog altijd geboeid. Hij bediende in verschillende rollen het internationale bedrijfsleven en werkte gedurende acht jaar in Chicago en Singapore. Ook zat hij in die periode nog driekwart jaar in Dubai voor Royal Bank of Scotland. “Sinds tweeënhalf jaar werk ik weer in Nederland. Van die buitenlandse ervaring neem je altijd dingen mee, het belangrijkst voor mijn huidige functie is dat ik trends en sectoren in een bredere, internationale context heb gezien.”

Internationale vernieuwing en groei zijn trends die Van Wijk wereldwijd zag en ziet terugkomen en die ook heel goed passen bij de afdeling Sector Advisory. Vernieuwing is sowieso een ambitie die hem drijft en dat heeft hij gemeen met zijn nieuwe collega Rolvink Couzy. Zij werkte onder meer dertien jaar en in verschillende functies voor het FD. Als journalist, later als redactiechef, om zich de laatste drie jaar te richten op het schrijven van artikelen over tech en innovatie. “De wens van ABN AMRO om op intelligente wijze te vernieuwen en om daartoe ook echt stappen te zetten, sprak mij erg aan. We vernieuwen niet om te vernieuwen, maar om op alle vlakken beter en uiteindelijk de beste te worden.”

Wat is de rol van jullie afdeling Sector Advisory?

Van Wijk: “De afdeling Sector Advisory weerspiegelt de draai die we als bank maken naar een steeds meer sectoraal georganiseerde bank. Hadden vroeger regiodirecteuren met hun team op locatie, nu sturen ze teams aan die nagenoeg alle klanten uit één bepaalde sector bedienen. Op die manier kunnen we onze kennis en kunde veel beter tot hun recht laten komen. Die koerswijziging heeft ook te maken met de ontwikkeling dat we op de juiste momenten met relevante kennis en informatie komen voor onze klanten en onze bank. Met Sector Advisory bundelen we alle kennis die we op onze afdeling hebben aangaande elf sectoren, in kleine teams. Die teams vormen een mix van sectoreconomen, die vooral kwantitatief naar zaken kijken, en sector bankers, die kwalitatief, meer beschrijvend naar thema’s kijken. Daarnaast hebben we analisten in onze teams voor het financieel-economische onderzoek dat we doen.”

Welke sectoren beloven momenteel zowel eigen groei als business groei voor ABN AMRO?

Van Wijk: “Daar kan ik geen concreet antwoord op geven. Als je kijkt naar sectoren, dan is groei niet zonder meer een eenduidig begrip. Het kan betekenen: steeds groter. Maar het kan ook betekenen dat wij risico’s beter in beeld hebben en beter in staat zijn om te omschrijven waar risico’s liggen in bepaalde sectoren en subsectoren. Of dat sectoren een bepaalde transitie doormaken qua duurzaamheid en dat wij daar een eigen visie op ontwikkelen om die sector te laten groeien. Groei kan dus op financiële, kwantitatieve vlakken zitten, maar zeker ook op kwalitatieve.”

Het doel is om dé sectorbank van Nederland te worden. Is dat doel in zicht of al bereikt?

Van Wijk: “We zijn goed op weg, maar zitten nog in de transitie daarnaartoe. Waarbij je zou kunnen zeggen: verandering is het nieuwe normaal. Je kunt dus niet meer plannen maken voor vijf tot tien jaar, maar moet continu reageren op de actualiteit en daar visie op ontwikkelen. Dat we inmiddels in landelijke sectorteams werken, is een flinke stap vooruit. Maar je raakt nooit uitgeleerd en kunt dus nooit zeggen dat je er helemaal bent. Wat wel essentieel is, is dat we nu vormgeven aan onze bewuste keuze om relevant te zijn voor onze relaties. Daarbij pretenderen we niet het beter te weten dan onze klant, maar proberen we wel continu relevante inzichten met de markt te delen, zaken die er voor ondernemers toe doen. Daarnaast helpt sector banking ons ook om een netwerkfunctie te vervullen en binnen ons netwerk mensen te verbinden. Dat doen we op het moment dat wij trends en ontwikkelingen zien die het opportuun maken om bepaalde partijen met elkaar in contact te brengen. Dat kan voor onze klanten bijvoorbeeld leiden tot een nieuwe samenwerking en dat kan weer business voor onze bank opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van de financiering van een nieuw initiatief.”

Franka, jij gaf aan dat de vernieuwingsdrang van ABN AMRO een belangrijke reden was om hier te willen werken. Wat speelde er nog meer mee?

Rolvink Couzy: “Ik raakte geïnspireerd door de mensen. In gesprekken met Sander, maar ook met bijvoorbeeld Fred Bos en Han de Jong ervoer ik een klik. Ik merkte dat we op een lijn zaten, juist vanwege die wens te vernieuwen. Jezelf continu opnieuw uitvinden, dat past bij mij. In een onderzoek van Het FD en Vlerick Business school werd nog eens bevestigd dat ABN Amro voorop loopt als vernieuwer.”

Is jouw overstap uit de journalistieke sector naar de bancaire niet een enorme stap?

Rolvink Couzy: “Dat lijkt misschien zo, maar het valt erg mee. Ik deed al jaren onderzoek naar de financiële sector en tech innovaties en schreef daarover. Mijn kennis, ervaring en opgebouwde netwerk kan ik hier uitstekend gebruiken. Als Hoofd Sector Research ga ik met mijn afdeling van economen en analisten ook hier weer onderzoek doen, maar nu voor sector bankiers en ondernemers.”

Sander, jij gaf ons de search boodschap mee om vooral buiten de gebaande paden te zoeken. Wat was jouw gedachte daarbij?

Van Wijk: “Als we doen wat we deden, krijgen we wat we kregen, terwijl wij juist stappen willen maken, vooruit willen gaan en vernieuwend willen zijn. En als je het spiegelt aan Franka zelf, als persoon en professional, dan is de keuze voor haar logisch. Zij is vernieuwend, kritisch, stelt zich steeds de vraag kan het niet anders en beter? Bovendien kijkt zij door een frisse bril en kijkt zij heel anders naar de bank dan veel mensen die er al jaren werken. Daarnaast is er haar unieke ervaring, denk aan de draai die het FD van fysiek dagblad heeft gemaakt naar de online omgeving. Daar heeft Franka ook een grote rol in gespeeld. Naar haar en haar ervaring waren we in feite dus al op zoek. Zij kan als Hoofd Sector Research het verschil maken.”

Hoe wil jij dat verschil gaan maken Franka?

Rolvink Couzy: “Op verschillende vlakken. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de wijze waarop we technologie gaan gebruiken om informatie te presenteren aan klanten. Mensen hebben geen tijd meer om de traditioneel rapport van zestig of zeventig pagina’s te lezen. Relevante data moeten snel, actueel, to the point en aantrekkelijk worden gepresenteerd. Ik zie volop mogelijkheden om die doelen te bereiken door het creatief gebruik van technologische toepassingen. Denk aan het sturen van een allert in plaats van het hele rapport. Uiteraard let ik ook op hoe we zaken beter kunnen publiceren, opschrijven en naar buiten brengen. Daarnaast geldt aan de onderzoekskant dat we veel kunnen winnen door goed gebruik te maken van big data en artificial intelligence. We kunnen dus op verschillende vlakken stappen maken.”

Had jij van tevoren een bepaald beeld van de sector en deze bank en is dat nu bijgesteld?

Rolvink Couzy: “Ja, voor het FD deed ik verslag van de kredietcrisis en het beeld van de sector was niet heel optimistisch. Daarom was ik verrast over de positieve gesprekken die ik hier voerde en ook privé verrast het mij dat ik een hypotheek met lagere rente kreeg omdat mijn huis duurzaam werd gebouwd. Zoiets verwacht je bij Triodos of ASN, maar die hypotheek kreeg ik bij ABN AMRO. Door die klantvriendelijke en duurzame opstekers is mijn beeld ten positieve gekanteld. Ik denk dat de bank nog veel te bescheiden is in het uitdragen daarvan, maar dat mag best gezegd worden.”

Tekst: Baart Koster

Foto: Bettina Traas