Larissa Gabrielse
Begin dit jaar ben ik als Sales Director Institutional Services bij KAS BANK begonnen. Na mijn studie HEAO Bank- en Verzekeringswezen ging ik bij Delta Lloyd als financieringsspecialist aan de slag. Om het financieringsvak echt goed in de vingers te krijgen heb ik de overstap naar ABN AMRO gemaakt. Vervolgens heb ik bij diverse grootbanken gewerkt als Relationship Manager Business Banking en later Private Banking.
Waarom heb je deze nieuwe stap in je carrière gemaakt? Wat waren voor jou belangrijke overwegingen?
Door de kredietcrisis en de aanhoudende turbulentie op de financiële markten is het bankwezen en de wijze waarop je met je vak bezig kan zijn aanzienlijk veranderd. De focus op de klant is naar achteren verschoven en banken zijn sterk naar binnen gericht. Ik zie dat de komende jaren niet snel veranderen en zocht dus een nieuwe commerciële uitdaging. Aan KAS BANK had ik eerlijk gezegd niet in eerste instantie gedacht, maar ik werd verrast door hun authentieke aanpak en hun passie voor het vak. In tegenstelling tot andere banken focussen zij zich werkelijk op de klant, waarbij een langdurige relatie voorop staat in plaats van een snelle deal. KAS BANK wil zichtbaarder zijn in de markt en mijn sales ervaring kan daarbij helpen. De omgeving waarin KAS BANK opereert is enorm in beweging. Deze dynamiek vind ik boeiend en stimulerend en creëert nieuwe commerciële kansen.
Wat is de core business van Kas Bank?
KAS BANK is de oudste maar tegelijkertijd ook de onbekendste bank van Nederland, terwijl we toch de bank zijn voor institutionele beleggers en financiële instellingen voor het bewaren, beheren, administreren en afwikkelen van hun effecten. We bevinden ons in het middelpunt van de financiële industrie en elke dag gaan hier miljarden heen en weer; onze systemen begeleiden effectentransacties over de hele wereld. Naast deze traditionele rol als securities services provider ligt de nadruk de laatste jaren door de toegenomen regelgeving en toezicht steeds meer op innovatieve op maat gemaakte managementrapportages op het gebied van risicobeheersing, performance, compliance en governance. Zo waren wij de eerste met een Pension Fund Monitor App en hebben wij een stresstest voor pensioenfondsen bij extreme economische scenario’s ontwikkeld.
Hoe omschrijf je de cultuur?
KAS BANK is een laagdrempelige en informele organisatie ondanks dat we als niche speler sterk vanuit de inhoud werken. Door onze relatief beperkte omvang en oplossingsgerichte cultuur kan je als individu nog het verschil maken. Aan de andere kant is het ook direct zichtbaar wat je zelf bijdraagt aan het bedrijf. Er werken relatief jonge mensen die door de bank zijn opgeleid en die veel verantwoordelijkheid krijgen en je ziet dat dit motiveert.
Wat is de uitdaging in je nieuwe functie?
De omgeving van onze klanten verandert snel en ingrijpend. Door het intensievere risicobeheer bij onze klanten en het externe toezicht is er een verhoogde vraag naar informatie en aanvullende rapportages. Hierop anticiperen wij met onze risico- en managementrapportages die we nog beter over het voetlicht willen brengen, want we zijn nog wat te bescheiden, terwijl dat nergens voor nodig is. Dit is een rol die mij op het lijf geschreven is. We opereren in een concurrerende markt, maar we willen onderscheidend zijn met onze aanpak en service. Zo bedenken we samen met de klant tailormade oplossingen en daarin gaan we echt heel ver. Juist omdat ik niet uit het vak kom, heb ik een ander blikveld en verschilt mijn aanpak. Als ik in een steeds complexer speelveld de vertaalslag kan maken van de specifieke wensen en behoeften die bij onze klanten leven naar onze productspecialisten om passende oplossingen te bieden die de klant “ontzorgen” ben ik een tevreden mens.
Auteur: Baart Koster
Fotograaf: Bettina Traas