Guido Lankhorst

Ik heb bedrijfskunde gestudeerd in Rotterdam. Mijn eerste baan was bij een klassiek consultancy bedrijf als management consultant. Vanwege mijn interesse in en kennis van internet kreeg ik de kans om bij Organon (toen de divisie ‘human health care’ bij Akzo Nobel nu MSD) te gaan werken. Eerst als Associate Director E-Business, later als Director E-Business. Internet combineert strategie en techniek: concepten vertalen naar technische implementaties. Vervolgens ben ik overgestapt naar de ‘leisure’ industrie in de reisbranche. Bij Thomas Cook was ik verantwoordelijk voor het online reisbureau www.thomascook.nl. Mijn huidige functie is Managing Director Internet bij Nationale-Nederlanden. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en beheren van alle Internet en Extranet kanalen van Nationale-Nederlanden. Naast het ontwikkelen van strategisch beleid ben ik bezig met het inrichten van internet en extranet op het gebied van informatievoorziening, servicing, interactie en leadgeneratie.

Waarom heb je deze nieuwe stap in je carrière gemaakt?

Wat waren voor jou belangrijke overwegingen? Verzekeren is een interessante markt voor mij als internet professional. Verzekeraars kunnen niet meer om internetmarketing heen. De klant oriënteert zich tegenwoordig bijvoorbeeld volop via internet, maar ook adviseurs stellen nieuwe eisen aan online dienstverlening. Nationale-Nederlanden heeft grote ambities op dit vlak. De uitdaging om deze waar te maken ga ik graag aan. Daarnaast sluit deze functie heel mooi aan bij de ervaring die ik heb opgedaan bij zowel Thomas Cook als Organon.

Nationale Nederlanden en de financiële wereld gaan door grote veranderingen. Wat zijn wat jou betreft de belangrijkste uitdagingen van de sector de komende periode? Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en eenvoud. Het bieden van transparantie en inzicht is cruciaal. Denk bijvoorbeeld aan productvereenvoudiging en dienstverlening zonder drempels. Daarbij hoort ook het hebben van een aansluitende distributie-propositie bij: Nationale-Nederlanden wil daar zijn waar de klant ook is. Bovendien willen klanten in toenemende mate meer zelf (online) doen. Zelfbediening wordt een steeds belangrijker bedieningsmodel.

De wereld verwacht een nieuwe internet hype in social network sites. Kan Nationale Nederlanden als traditionele verzekeraar voldoende meebewegen met deze markt-ontwikkeling? Social network sites zijn een belangrijke ontwikkeling. Consumenten vertrouwen peers meer dan commerciële uitingen en laten financiële keuzes beïnvloeden door social media. Bij Nationale-Nederlanden zijn we sinds kort aan de slag met social media. We zijn nog voornamelijk passief aan het ‘luisteren’ wat klanten online over ons te zeggen hebben en bereiden ons voor op de toekomst.

Hoe reageerde je omgeving op je overstap?

Enthousiast. Maar vaak ook verbaasd, de overstap van de reiswereld naar verzekeren lijkt groot. Er zijn echter veel overeenkomsten. In beide markten oriënteren klanten zich uitgebreid via het web, de snelle opkomst van nieuwe spelers en de adviseurs / tussenpersonen zijn zich aan het heroriënteren op hun rol.

Wat is jouw uitdaging in je nieuwe functie?

Wat verwacht je te kunnen realiseren op de korte en lange termijn? Vanaf dag één ben ik direct aan de slag gegaan met het realiseren van een nieuwe website waarbij de klant centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan heldere begrijpelijke taal, eenvoudige rekentools en klanten de mogelijkheid bieden om te zoeken op product maar ook op thema. De volgende belangrijke stap is het inrichten van online zelfbediening: online afhandelen van servicevragen en mutaties en tevens inzicht bieden in persoonlijke gegevens. De lange termijn doelstelling is om internet te verder ontwikkelen tot een plek waar de klant alles kan regelen als hij dat wenst.

Auteur: Baart Koster

Fotograaf: Bettina Traas