Onno Bouman
Onno startte na zijn rechtenstudie in Leiden in 1993 in de financiële dienstverlening bij ING. Hij behaalde in 1997 zijn MBA aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit. Bekleedde onder meer management- en consultancy functies bij A.T. Kearney, en Accenture waarvoor hij in Londen werkte, NetEconomy, Nationale-Nederlanden en ING. In 2007 volgde de overstap naar HR en startte hij als directeur HR bij Nationale-Nederlanden, welke functie hij ook bekleedde bij KPN en Arbo Unie. Sinds 1 januari dit jaar is Onno directeur HR bij ANWB.
Waarom heb je deze stap in je carrière gemaakt?
Omdat ik de ANWB organisatorisch zo’n interessante mix vind. Met een omzet van 1 miljard en vijfduizend werknemers is het een serieus bedrijf en met 4,3 miljoen leden tevens de grootste vereniging in Nederland. Bovendien dient ANWB maatschappelijk relevante belangen, met name rond mobiliteit en verkeersveiligheid. Deze organisatie van binnenuit leren kennen en meemaken vind ik fantastisch. De organisatie is bovendien ontzettend divers. We hebben de Wegenwacht en een alarmcentrale, maar ook onze winkels en traumahelikopters. Iedereen kent ANWB, maar wie weet dat we ook helikopter piloten in dienst hebben?
Wat zijn de uitdagingen in je nieuwe functie?
We stellen de ontwikkeling van medewerkers en de organisatie centraal. Het daarbij heel belangrijk dat mensen met plezier hun werk doen, zich verbonden voelen met de organisatie en dat ze iedere dag het verschil voor onze leden willen maken. Daarom wordt geïnvesteerd in individuele ontwikkeling van onze medewerkers. We kijken bijvoorbeeld naar duurzame inzetbaarheid en geven medewerkers de mogelijkheid om zich breed te ontwikkelen en om niet alleen goed hun werk te kunnen doen, maar ook om klaar te zijn voor een toekomst binnen én buiten de ANWB. Je ziet dat de verzorgingsstaat op de achtergrond begint te raken en wij stimuleren onze mensen dan ook om zelfredzaam te worden. Uiteraard blijven arbeidsvoorwaarden belangrijk. We gaan onze cao vernieuwen en hebben recent een nieuw sociaal plan afgesloten zodat mensen bij reorganisaties goed van werk naar werk geholpen worden. Ons derde aandachtspunt is de arbeidsmarktpositie van de ANWB. Daarbij draait het om de vraag: hoe aantrekkelijk zijn wij als werkgever? We willen aantrekkelijker worden om talenten te kunnen aantrekken. Wegenwachten, maar ook medewerkers die aan de online kant zitten, marketeers, ict-ers en e-finance mensen.
Wat tracht je te realiseren op de korte en lange termijn?
Op korte termijn gaan we leiderschaps -en talentontwikkeling verder op de kaart zetten. Deze investering moet tegelijkertijd bijdragen aan het versterken van de innovatiekracht van ANWB. Als gezegd kijken we ook hoe goed we scoren als aantrekkelijk werkgever. Op de langere termijn willen we onze mensen zo helpen en ontwikkelen dat ze meer zelfredzaam worden. Uiteraard moeten ze zelf hun ontwikkeling ook goed in de gaten houden, zodat ze adequaat op veranderingen kunnen reageren. Tot slot bewaken we de balans tussen de medewerkers met een groot gevoel voor de verenigingsactiviteiten en de medewerkers die op een zakelijke manier de business goed runnen.
Wat zijn jouw persoonlijke ambities?
Om in de volle breedte van de organisatie te zorgen dat we het steeds weer een tandje slimmer en beter doen om onze leden nog beter te helpen, zodat zij waar voor hun geld krijgen.
Auteur: Baart Koster
Fotograaf: Bettina Traas